9 اردیبهشت, 1398

انواع آبگرمکن ها و کاربرد آنها

به طور کلی آبگرمکن ها به دو گروه اصلی تقسیم بندی میشوند:

1-آبگرمکن های نوع مستقیم: نفتی، گازی، الکتریکی (منبع تامین انرژی، درون آبگرمکن تعبیه شده است).
۲- آبگرمکن های نوع غیرمستقیم: دوجداره، کویلی، آبگرمکن خورشیدی.(منبع تامین انرژی در جای دیگری قرار دارد). مانند آبگرمکن هایی که منبع تولید انرژی آن ها در موتورخانه ها قرار دارد.

از نظر شکل و نوع نصب نیز دو دسته اند: آبگرمکن ایستاده و آبگرمکن دیواری.

نحوه ی عملکرد آبگرمکن های مختلف چگونه است؟

نحوه ی عملکرد آبگرمکن های نفتی:

منبع تولید انرژی در این نوع نفت است. نفت بعد از اینکه از کاربراتور عبور کرد با کمک یک لوله هایی که به لوله های رابط معروف هستند به اجاق یا فضای احتراف منتقل خواهد شد و در فضای اجاق با استفاده از هوایی که از یک روزنه وارد اجاق می شود، نفت شروع به سوختن کرده و حرارت و انرژی تولید می کند. گرمایی که از سوختن نفت ایجاد می شود آب را گرم خواهد کرد و میزان سوختی که برای این کار لازم است توسط کاربراتور تعیین می شود. این نوع آبگرمکن دودکش داشته و گازهای ناشی از سوختن نفت باید از طریق دودکش خارج شوند.

نحوه ی عملکرد آبگرمکن های گازی:

در این نوع دستگاه منبع سوخت و تولید انرژی گاز است و این گاز می تواند گاز شهری و یا کپسول باشد. مهمترین جز در آبگرمکن گازی ترموستات است که اگر درست کار نکند دما و فشار داخل دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد و برای همین منظور یک شیر اطمینان داخل دستگاه تعبیه شده و در اثر بروز یک چنین مشکلی شیر اطمینان فشار را متعادل می کند. شیر پیلوت در آبگرمکن گازی باعث روشن ماندن شعله کوچک شده و اگر این شیر نباشد فضای داخل آبگرمکن با گاز پر می شود و احتمال انفجار داخل آن وجود خواهد داشت.

نحوه ی عملکرد انواع آبگرمکن های برقی:

در این مدل دستگاه آلودگی های ناشی از مصرف گاز و یا نفت وجود نداشته وبسیار تمیز کار می کنند.. در این دستگاه وقتی دما به اندازه تعیین شده رسید، ترموستات جریان برق را قطع خواهد کرد. در دستگاه مذکور کنترل دما بر عهده ترموستات است و اگر دما از حد معین شده و مناسب بالاتر برود، المنت خاموش شده و اگر دما پایین تر از میزان تعیین شده شود، المنت روشن می شود.

نحوه ی عملکرد آبگرمکن های خورشیدی:

این آبگرمکن با جذب انرژی خورشیدی آب مورد نیاز را گرم می‌کند. استفاده از انرژی خورشیدی جهت گرم نمودن آب به جهت رایگان بودن این منبع عظیم انرژی، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

نحوه عملکرد آبگرمکن های دوجداره:

در مدل دو جداره برای اینکه انرژی گرمایی به هدر نرود از عایق در جداره خارجی دستگاه استفاده می شود که این کار باعث حفظ انرژی و مقرون به صرفه شدن دستگاه خواهد شد ;به همین علت به آنها آبگرمکن های دوجداره اطلاق میشود.

نحوه عملکرد آبگرمکن های کویلی:

در این مدل وظیفه تنظیم دما بر عهده یک پمپ است. به این شکل که وقتی دمای آب به میزان مورد نظر رسید پمپ مذکور جریان آب را قطع می کند و اگر دوباره لازم شد دمای آب بالا برود اینبار ترموستات پمپ را فعال کرده و جریان آب دوباره برقرار می شود

 

مقالات ,
متن ابزارک
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه