1 تیر, 1399

انواع سیستم های سرمایشی

با شروع فصل گرما یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردم انتخاب وسیله‌ی سرمایشی مناسب است. در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه ‌ی تعاریف و تاریخچه‌‌ی استفاده از سیستم های سرمایشی، انواعی از پر کاربرد ترین وسیله هارا معرفی کرده و ضمن مرور مزایای هرکدام، وسیله‌ی مناسب برای انواع مناطق آب و هوایی را معرفی کنیم. در واقع این مطلب یک راهنمای خوب برای انتخاب بهترین وسیله سرمایشی مناسب فصول گرم است.

تعریف سیستم سرمایشی:

سیستم سرمایشی چیست و چه کاربردی دارد؟ سیستم سرمایشی به نوعی از سیستم‌ها گفته می‌شود که جهت سرد نمودن یک محیط استفاده می‌شود. انواع مختلفی از این سیستم ها وجود دارند برای مثال میتوان: کولرهای آبی، کولرهای گازی، فن کوئل ها، چیلرها و … را نام برد

تاریخچه سیستم های سرمایشی:

اولین اقدام برای ساخت سیستم‌های سرمایشی در سال 1880 میلادی بود که یک سیستم تهویه هوا ساخته شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
دکتر جان گری در سال 1851 شروع به ساختن دستگاه برودتی کرد که در سال 1880 به نتیجه رسید و بیشتر در زمینه ی کارهایی مثل منجد شدن گوشت و تهویه یخ استفاده می‌شد.
با پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن بیستم میلادی اولین سیستم‌ها برای خنک کردن محیط به بازار ارائه شدند.
این سیستم‌ها تهویه مطبوع نامیده شدند که منظور همان سیستم‌های تهویه هوا (سیستم سرمایشی) است.
اولین سیستم‌های تهویه مطبوع در سال 1902 به بازار بورس نیویورک وارد شدند.
سیستم‌های سرمایشی و تهویه هوا در سال 1900 شروع به پیشرفت کردند و امروزه پیشرفت‌های گسترده ای داشته اند.

تقسیم بندی سیستم های سرمایشی:

از دیدگاه انرژی مصرفی می توان سیستم های تهویه مطبوع را در زمینه ی سرمایش به دو دسته ی کلی تقسیم بندی کرد:
⦁ تمام برقی مانند چیلر های تراکمی، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF
⦁ ترکیبی از گاز و برق همانند چیلرهای جذبی و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی
از دیدگاه طرز خنک سازی کندانسور میتوان سیستم های تهویه مطبوع را به دو سیستم تقسیم کرد:
⦁ آب خنک همانند چیلرهای جذبی یا تراکمی آب خنک که نیاز به برج خنک کننده دارند
⦁ سیستم هواخنک مانند چیلر تراکمی هوا خنک، اسپلیت، اسپلیت کانالی، وی آر اف VRF و جی اچ پی GHP یا پمپ حرارتی گازی
از نظر سیال انتقال حرارت می توان دو دسته ی زیر را در نظر گرفت:
⦁ سیستم های آبی که در آن سیال انتقال حرارت آب است و توسط چیلر یا بویلر و دیگ تولید می شود و با استفاده از پمپ ها به واحد های توزیع هدایت می شود
⦁ سیستم های با مایع مبرد که در قسمت اواپراتور هوا را  سرد می کنند و با استفاده از سیال هوا دما، رطوبت، کیفیت و فشار طرح داخل را تنظیم می کنند. مثال بارز این نمونه سیستم های وی آر اف، اسپلیت کانالی و اسپلیت دیواری هستند. توجه داشته باشید که در اغلب مواقع از سیستم های ترکیبی استفاده می شود.
از نظر نوع انتقال سیال انتقال حرارت می توان
⦁ با استفاده از لوله های گالوانیزه یا چند لایه آب را و یا با استفاده از لوله های مسی مبرد را انتقال داد.
به وسیله ی کانال های هوا و با استفاده از ایرواشر، هوارسان یا کولر آبی هوا را انتقال داد

انواع سیستم های سرمایشی

کولر آبی:

کولر آبی نوعی کولر است که با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند. کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کنند.
سرمایش تبخیری فرایندی است که در آن پدیدهٔ تبخیر به عنوان یک جاذب گرماییِ طبیعی استفاده می‌شود. در این فرایند، گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهانِ لازم برای تبخیر آب استفاده می‌شود. مقدار گرمای محسوس جذب‌شده هم به مقدار آبی که تبخیر می‌شود بستگی دارد.
هر چقدر آب در گردش داخل کولرهای آبی بیشتر باشد قدرت خنک‌کنندگی آن هم بیشتر می‌شود.
سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشأ آن به هزاران سال قبل، در تمدن‌های باستانی ایران و مصر بازمی‌ گردد. خنک‌کننده‌های تبخیری نوین بر اساس نمونه‌های اولیه‌ ای که در دههٔ ۱۹۰۰ آمریکا ساخته شد تولید می‌شوند. در سرمایش تبخیری مستقیم، مقدار آب موجود در هوای خنک شده افزایش می‌یابد. در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام می‌شود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمی‌کند. سرمایش تبخیری به سه نوع انجام می شود:
⦁ مستقیم: در روش مستقیم وقتی سیستم تبخیری شروع به کار می کند مقدار آب موجود در هوای خنک، دمای آن کاهش پیدا می کند.
⦁ مختلط: این روش ترکیبی از روش سرمایش تبخیری مستقیم و غیر مستقیم است. این روش توسط دستگاه های مکانیکی انجام می شود.
⦁ غیر مستقیم:اما در روش غیر مستقیم عمل سرمایش تبخیری در مبدل حرارتی انجام می شود. همچنینی مقدار رطوبت محیط نیز در این روش تغییری نخواهد داشت.(بر خلاف روش مستقیم)

کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده می‌گردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسته ساکن در این مناطق می‌گردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک می‌کند.

انواع کولر آبی

⦁ کولر آبی پرتابل یا متحرک همانطور که از نام آن مشخص است قابلیت جابه جایی و پرتابل بودن را دارد. مخزن این کولر یا به صورت دستی پر می شود و یا قابلیت اتصال مستقیم به شلنگ و شیر آب را دارد.
⦁ کولر آبی ثابت که معمول ترین نوع کولر آبی است به دلیل داشتن ابعاد بزرگ بر روی پشت بام یا تراس یا بعضا در حیاط نصب میشود و با استفاده از کانال کشی میتوان از هوای خنک آن بهره مند شد.
کولرهای آبی ثابت، از نظر نحوه خنک کنندگی هوا، به دو نوع کلی کولرهای آبی معمولی (با پوشال) و کولرهای آبی سلولزی تقسیم می شوند.
همانطور که می دانیم در کولر آبی معمولی، با ریزش آب روی پوشال ها و عبور هوا از میان پوشال های خیس، هوای خنک ایجاد می شود و البته پوشال بعد از مدت کمتر از یک ماه پیوستگی خود را از دست می دهد و خالی شدن پوشال در بعضی نقاط، باعث کاهش راندمان خنک کنندگی در کولرهای آبی معمولی و پوشالی می گردد.

کولر گازی:

کولر گازی را ویلیس کریر در سال ۱۹۰۲ میلادی اختراع کرد.
کولر گازی نوعی دستگاه تهویه است که به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع می‌کند. در بعضی دستگاه‌ها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و می‌توان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی به انگلیسی: (Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد.
به طور کلی کولر گازی وظیفه جذب هوای گرم داخل  و تولید هوای خنک و مطبوع از طریق فرایند تبخیر مایع مبرّد به گاز در اواپراتور کولر را دارا می باشد .
هر دستگاه کولر گازی از چهار جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط یا لوله مویی تشکیل می‌شود.
در کولر گازی از گازهای مخصوص تبرید از جمله R-22 یا R-134a یا R-404 و … استفاده می‌شود. بعضی از این گازها به شدت برای لایه ازون کره زمین مضر بوده و به همین دلیل در حال جایگزینی با گازهایی هستند که برای محیط زیست و لایه ازون مخاطرات کمتری داشته باشد.
انواع کولر گازی:
موارد زیر از انواع کولرهای گازی موجود در بازار جهانی است.
⦁ یونیت یا مدل پنجره ای
⦁ مدل اسپلیت یا دو تکه
⦁ کولر گازی مدل پرتابل
⦁ داکت اسپلیت
⦁ کولرهای گازی مولتی اسپلیت
⦁ مدل سقفی و زمینی
⦁ کولرهای گازی مرکزی(ایستاده)

اسپلیت:

اسپلیت (Split) نوعی کولر گازی است که هوای گرم خانه را گرفته و به حالت خنک به داخل برمی گرداند این کار تا جایی اتفاق می افتد که ترموستات به دمای دلخواه برسد. کولر در واقع همانند یخچالی است که محفظه عایق ندارد. مایع مبرد مانند فرئون گرما را گرفته بخار می شود و محیط را خنک می کند. در کولرها دستگاهی که مبرد را بخار می کند همانند یخچال است. اسپلیت‌ها دو تکه (یونیت داخلی و خارجی) هستند در حالی که کولرهای گازی پنجره ای بصورت یک دستگاه کامل هستند.
انواع اسپلیت:
انواع کولرهای گازی اسپلیت که بسیار در نگاه مردم پر استفاده بوده اند عبارتند از:
⦁ Multi Split
⦁ داکت Split
⦁ مدل پرتابل
⦁ مدل ایستاده
⦁ سقفی و زمینی

فن کوئل:

نمونه ای از یک فن کوئل زمینی 1
فن کویل (به انگلیسی: Fan coil) دستگاهی جهت سرمایش و گرمایش و به‌طور کلی تهویه مطبوع در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی می‌باشد که دارای یک کویل ( رادیاتور) و فن بوده و جریان آب سرد یا گرم رادیاتور توسط فن دستگاه بصورت هوای گرم یا سرد در فضا منتشر می شود.
انواع فن کویل
امروزه فن کویل ها از نظر سلیقه ، کاربرد و محل نصب در اشکال متفاوتی ساخته می شوند که عبارتند از
⦁ سقفی توکار
⦁ سقفی روکار
⦁ زمینی روبرو زن یا بالازن
⦁ دیواری
⦁ کاستی

چیلر:

چیلر سیستمی است که با استفاده از سیکل تبرید تراکمی یا سیکل تبرید جذبی گرما را از مایع می‌گیرد. این مایع سرد شده می‌تواند در تجهیزات تهویه مطبوع مانند هواساز و فن کوئل استفاده شود. گرمای گرفته شده از آب می‌تواند به محیط داده شده و یا برای افزایش بازدهی، در کاربردهای گرمایشی استفاده شود. متداولترین دستگاه‌های چیلر شامل موارد زیر هستند.
⦁ چیلر تراکمی اسکرو
⦁ چیلر تراکمی سانتریفوژ

گاز مبرد چیلرها در کندانسور با سه روش آب خنک، هوا خنک و تبخیری، خنک سازی می‌شود.
انواع مختلفی از چیلرهای جذبی عبارتند از :
⦁ چیلرهای آب گرم ضد کریستال
⦁ چیلرهای بخار تک اثره (Single Effect)
⦁ چیلرهای بخار دو اثره (Double Effect)
⦁ چیلرهای شعله مستقیم (Direct Fired)
عملکرد چیلرهای جذبی
اواپراتور : مبرد توسط سیستم توزیع خاصی بصورت کاملا یکنواخت روی دسته لوله های آب برگشتی از ساختمان ریخته و بدلیل فشار پائین محفظه اواپراتور تبخیر شده و باعث سرد شدن آب داخل لوله ها میشود .
ابزوربر : لیتیوم بروماید توسط سیستم توزیع بصورت کاملا یکنواخت روی لوله ها میریزد ، بخار مبرد تولید شده در اواپراتور توسط محلول لیتیوم بروماید در ابزربر جذب می گر دد ، به دلیل عدم استفاده از سیستم قدیمی نازل در توزیع لیتیوم بروماید امکان گرفتگی یا افتادن نازل و همچنین ریختن مایع بدون تماس با لوله ها در اثر پاشش توسط نازل وجود ندارد .
ژنراتور : محلول لیتیوم بروماید که پس از جذب بخار مبرد در ابزربر رقیق شده برای احیا شدن وارد ژنراتور شده و حرارت می بیند، در اثرحرارت دریافتی بخار مبرد از لیتیوم بروماید جدا شده و محلول لیتیوم بروماید غلیظ شده برای استفاده مجدد از طریق مبدل حرارتی راهی ابزربر می شود .
کندانسور : بخار مبرد تولید شده توسط ژنراتور در کندانسور بدلیل تبادل حرارت با آب ورودی از برج خنک کننده تقطیر شده و جهت استفاده مجدد راهی اواپراتور می شود.
چیلرهای آب گرم ضدکریستال وسیله ای مناسب جهت استفاده درساختمانهای اداری و مسکونی با زیربنای متوسط اند ، که مایل به داشتن دستگاهی با راهبری ساده و بدون دردسر هستند ،
مینی چیلر هوا خنک:
مینی چیلر اصطلاحی می باشد که از عبارت انگلیسی mini chiller، یعنی چیلر کوچک می آید. چیلرها در لغت به معنای آب سرد کن می باشد که جهت تولید آب سرد در تهویه مطبوع و صنایع مختلف از قبیل پزشکی، صنعت چاپ، صنعت لیزر و دستگاه های تزریق پلاستیک قابل استفاده می باشد. مینی چیلر نیز همانند چیلر در صنعت تهویه مطبوع و دیگر صنایع بسیار کاربرد دارد و در چیلرهای صنعتی جهت دستگاه های تزریق پلاستیک و MRI از مینی چیلر استفاده می گردد.

داکت اسپلیت:

به طور کلی در داکت اسپلیت ها از هوای برگشت داخل هر واحد استفاده می شود تا راندمان کاری دستگاه بالا رود که این امر موجب مصرف انرژی کمتر می شود. خوب است بدانید که سرمایش و گرمایش در این دستگاه به وسیله ی حرکت هوا در واحد داخلی (هواساز) با مکش هوای داخلی صورت می گیرد. عملکرد سرمایشی این سیستم کاملا مانند کولرهای گازی و اسپلیت ها می باشد و برای گرمایش در این سیستم از کویل آب گرم استفاده می شود.
در این دستگاه یک (هواساز در بالای سقف کاذب) قرار داده می شود و هوا را مستقیما و یا با استفاده از کانال های اجرا شده در تمامی اتاق ها و فضاها توزیع می نماید. داکت اسپلیت ها در دو نوع معمولی و اینورتر تولید می شوند که داکت اسپلیت اینورتردار به حسگر دمای داخلی مجهز است و می تواند با تغییر فرکانس برق وارد شده، تعداد دور و قدرت کمپرسور را با توجه به دمای محیط تغییر دهد.

 دستگاه پکیج یونیت:

پکیج یونیت یا روف تاپ پکیج دستگاهی است که از تجمیع هواساز ، چیلر در یک واحد بوجود آمده است. که اگر از کندانسور هوایی استفاده شود به آن پکیج یونیت هوایی و اگر از برج خنک کننده استفاده گردد به آن پکیج یونیت آبی گفته می شود.
این دستگاه در دو مدل یکپارچه و مجزا با کندانسور آبی و هوایی برای سیستم سرمایش و گرمایش از ظرفیت ۵ الی ۸۰ تن تبرید با کویل انبساط مستقیم (DX) و انواع کویل های گرمایی و با فیلتر های مختلف طراحی و تولید می گردد.روف تاپ پکیج به عنوان یک سیستم واحد و یکپارچه، در هر زمان می تواند هوای خنک و گرم را برای ساختمان فراهم سازد.

دستگاه جدید GHP:

دستگاه GHPمخفف (Gas Heat Pump )  یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع است که هم ظرفیت سرمایشی و هم ظرفیت گرمایشی دارد. سوخت اصلی آن در هر دو حالت سرمایشی و گرمایشی گاز طبیعی شهری است و بر پایه یک موتور احتراق داخلی گاز سوز و سیکل تبرید تراکمی کار می‌کند.
این دستگاه به علت مصرف گاز برای سرمایش، هزینه‌های مصرف برق در تابستان را کاهش می‌دهد و با توجه به بهای پایین گاز نسبت به برق در ایران این مورد یکی از به صرفه ‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع سرمایشی گرمایشی در ایران به شمار می‌رود.
البته دستگاه GHP مصرف برق نیز دارد ولی مصرف برق آن اندک بوده و فقط برای راه اندازی سیستم کنترلی و فن‌های کندانسور است و یک برق تکفاز کفایت میکند.
این دستگاه به صورت کاملا یکپارچه می‌تواند تمامی نیازهای برودتی و حرارتی یک ساختمان را برآورد کند. در این سیستم دمای هر اتاق یا فضای داخلی ساختمان به بهترین شکل ممکن و به صورت کاملا هوشمند و مستقل از سایر اتاق‌ها و فضاها تنظیم می‌گردد و برای ساختمان‌هایی که با مشکل تأمین برق مواجه هستند بهترین گزینه می‌باشد.
از دیگر ویژگی‌های این سیستم می‌توان به عدم نیاز به وجود متعلقاتی چون موتورخانه، دیگ بخار یا دیگ آبگرم، برج خنک کن، پست برق سه فاز و سایر تجهیزات موتورخانه‌ای و تاسیسات لوله کشی آب اشاره کرد.

دستگاه هیت پمپ سرمایشی و گرمایشی:

نمونه هیت پمپ کامل (Compact)
هیت پمپ سرد و گرم با منبع انرژی هوا (Air Source Heat Pump) که با مکانیزم و عملکرد اسپلیت طراحی شده است اما در مقایسه با اسپلیت یا سیستم های سرمایشی مشابه تا 75% در مصرف انرژی برق صرفه جویی کرده و بدلیل اینکه حدود 4/3 انرژی لازم را از هوای محیط جذب میکند این قابلیت را دارد که در مصرف انرژی به شکل چشمگیری صرفه جویی کند . این نوع هیت پمپ انواع مختلف دارد که با توجه به ظرفیت مورد نیاز گرمایش و سرمایش قابل انتخاب است و همچنین بعضی از مدل ها ضمن تامین انرژی گرمایشی و سرمایشی قابلیت تهویه و تصفیه هوا و همچنین تامین آب (Compact)گرم مصرفی در یک دستگاه را نیز دارا می باشند.
امروزه در اروپا و کشورهایی که صرفه جویی مصرف انرزی و استفاده از دستگاه های با منبع انرژی های تجدید پذیر بسیار حائز اهمیت می باشد، این نوع هیت پمپ جایگاه ویژه ای دارد.از این رو کمپانی های بزرگ از سال های گذشته اقدام به تولید این دستگاهها نموده و رقابت چشمگیری در انواع آن با اشکال و ورژن های مختلف به چشم می خورد.
از کمپانی های پیشرو در این صنعت شرکت ( Stiebel Eltron ) استیبل الترون آلمان می باشد که از سال 2007 اقدام به تولید انواع هیت پمپ نموده و با کیفیت بالا، تکنولوژی برتر و سوابق 95 ساله خود همچنان سهم بزرگی از بازار اروپا را از آن خود کرده است.

دستگاه جدید VRF:

سیستمهایVRF اولین بار توسط شرکت معتبر ژاپنی Daikin و در سال 1982 ابداع گردید. نسل قبلی این سیستم‌ها در حقیقت همان دستگاههای MPS (Multi Power System) بودند.
سیستم های MPS که در حال حاضر نیز وجود دارند معروف به Multi split نیز هستند که با یک یونیت خارجی قادر به تغذیه تا ماکزیمم 8 پنل داخلی هستند. این سیستم‌ها که تا ظرفیت حدودا 100,000 بی تی یو تولید شد، قابلیت اتصال به یونیت های مختلف داخلی اعم از دیواری، داکت و کاستی را داشتند و در دو نوع تکفاز و سه فاز تولید شد، اما بعلت محدودیت های زیاد لوله کشی در طول و ارتفاع خیلی مورد استقبال واقع نشد و به همین علت تولید کنندگان دنبال ابداع دستگاه دیگری رفتند که شرکت Daikin اولین نمونه را به بازار عرضه کرد.
اصطلاح VRF مخفف کلمه Variable Refrigerant Flow هست که به معنای جریان متغیر مبرد می‌شود تعبیر کرد که در بعضی اختصار ها هم بجای flow از volume استفاده می‌شه که در کارکرد آنها هیچ تفاوتی وجود ندارد.
این دستگاه دقیقاً مشابه GHP است با این تفاوت که تماماً(هم در حالت سرمایشی و هم در حالت گرمایشی) با برق کار می‌کند، به همین دلیل برای حالت گرمایش مانند GHP بهینه نیست و معمولا در ساختمان‌هایی که از سیستم VRF استفاده می‌شود یک موتورخانه هم به عنوان سیستم مکمل گرمایش در نظر گرفته می‌شود.

از ویژگی‌هایی که این سیستم‌ها را منحصر بفرد می‌کند :
1. استفاده از کمپرسور اینورتر که باعث کاهش چشمگیر صرفه جویی در مصرف انرژی بخصوص در بارهای جزیی می‌شوند.
2. استفاده مستقل از یونیت های داخلی باتوجه به دمای مورد نیاز کاربر با یک یونیت خارجی مشترک
3. استفاده از 64 یونیت داخلی با یک یونیت خارجی و فقط یک جفت لوله خروجی
4. کاربردهای مختلف مسکونی، تجاری و صنعتی بسته به نوع طراحی و استفاده از یونیت داخلی دلخواه
5. عدم استفاده از آب بعنوان سیال مورد نیاز در واحد کندانسور که باعث کاهش هزینه بسیار بالا در اجرا و تامین تجهیزات خواهد شد
6. امکان انتخاب یونیت خارجی تا ظرفیت 800,000 بی تی یو در ساعت فقط از یک جفت لوله ورودی و خروجی
7. امکان لوله کشی کل سیستم تا 1000 متر و ارتفاع 110 متر که مناسب برای ساختمان های بلندمرتبه می باشد.
8. امکان استفاده از کنترلرهای مرکزی جهت کنترل از یک مکان و ارائه تفکیک مصرف برق سه فاز بازای هر یونیت داخلی که مناسب برای فضاهای تجاری می‌باشد.
9. امکان اتصال دستگاه هواساز (Air Handling Unit) به یونیتهای  خارجی بعنوان ACU و بهره گیری از کویل DX جهت سرمایش و گرمایش

از جنبه نحوه کارکرد، سیستم اسپلیت مرکزی VRF و همچنین GHP مانند کولرهای گازی می‌باشند با این تفاوت که یک یونیت بیرونی بزرگ با ظرفیت بالا را شامل شده و یونیت‌های داخلی متعدد به آن متصل می‌شوند.
این سیستم نیازمند لوله کشی گاز مبرد به داخل ساختمان بوده و بدلیل استفاده از تکنولوژی‌های روز از جمله کمپرسورهای اینورتر کم مصرف و فیلترهای تصفیه هوای گوناگون و همچنین عدم اشغال فضای زیاد دارای محبوبیت بسیار شده‌اند و در آپارتمانهای مسکونی از واحدهای کوچک گرفته تا ساختمان‌های چند طبقه کاربرد دارند.
سیستم تهویه مطبوع VRF  تمامی نیازهای سرمایشی، گرمایشی، کنترل دقیق دما، شدت جریان هوا و فیلتراسیون هوای ورودی را انجام می‌دهد

دستگاه زنت (ZENT):

زنت به انگليسي ZENT دستگاهي است دو منظوره که علاوه بر ايجاد سرمايش و گرمايش، ميزان رطوبت هوا را نيز تنظيم کرده و مطابق با شرايط آب و هوايي ايران طراحي گرديده‌ است. زنت دستگاه تهويه مطبوع دو منظوره‌اي مي باشد که قادر به تامين هواي گرم و مطبوع در زمستان و هواي خنک و دل‌پذير در تابستان است. دستگاه زنت دستگاهى است كه از دو قسمت گرمايش و سرمايش تؤام با تنظيم رطوبت تشكيل شده است كه متناسب با شرايط آب و هوايى مشابه ايران ساخته شده است. لوله‌هاي ارتباطي اين دستگاه با سيستم تاسيسات ساختمان عبارت است از: يک جفت لوله رفت و برگشت آبگرم ديگ شوفاژ و يک انشعاب آب سرد مصرفي از سيستم آب مصرفي و همچنين يک كانال توزيع هوا كه معمولا از بالاي دستگاه تا فضاهاي داخلي ساختمان ادامه دارد.

دستگاه اکونوپک:

هواساز اکونوپک با ریشه لاتین “Economy” از ترکیب دو کلمه اکونو به معنای به صرفه و پک به معنای پکیج استخراج شده است. این دستگاه به آن دسته از هواسازهای پرکاربرد اطلاق می شود که بدون نیاز به هیچ وسیله جانبی، تنها با کانال های رفت و برگشت هوا نیاز صنایع مختلف را در فصل تابستان با ایجاد سرمایش تبخیری و در فصل زمستان با تولید گرمایش مورد نیاز برآورده می سازد. به طور خلاصه سازندگان و تولیدکنندگان اکونوپک،تمامی مدل های متنوع این سیستم را باهدف اکونوپک صنعتی و غیر صنعتی مطابق با تمامی استانداردهای به روز جهانی تولید و با قیمت های معقولی روانه بازار کرده می کنند.روند کار این دستگاه به شیوه ای است که به هنگام تأمین سرمایش مورد نیاز، بسیار شبیه به دستگاه ایرواشر یا دستگاه زنت عمل می کند. یعنی به مثابه سیستم مذکور به شیوه تبخیری کار کرده و با انتشار آب از طریق افشانک ها برای خنک سازی بخش های مختلف به کار برده می شود.

بهترین سیستم سرمایشی برای محیط زندگی شما کدام است؟
شرایط آب و هوایی، بودجه و مساحت سه فاکتور اصلی تاثیر گذار بر انتخاب شما خواهند بود.در بعضی از مناطق کشور مانند مناطق گرمسیر که هوا بسیار گرم است بعضی از سیستم های سرمایشی نمی توانند سرما را برای این محیط ایجاد کنند. به عنوان مثال در تهران برای خنک نگه داشتن محیط خانه از کولرآبی یا پنکه استفاده می کنند.
اما در شهرهای گرمسیر کولر آبی توانایی خنک کردن محیط کامل خانه را ندارد و ممکن است از چندین کولر آبی یا سیستم سرمایشی دیگری برای خنک نگه داشتن خانه استفاده کرد.
نبودن آب کافی نیز می تواند عامل دیگری برای انتخاب سیستم سرمایشی در مناطق گرمسیر باشد.
بهتر است قبل از خرید وسیله سرمایشی به نکات زیر توجه کنید:
⦁ در حد امکان ساده باشد.
⦁ هزینه سرمایه گذاری اولیه آن مناسب باشد.
⦁ در تمام فصول کارآیی لازم را داشته باشد.
⦁ بازدهی سیستم مقایسه شود.
⦁ موجب صرفه جویی در مصرف انرژی شود.
⦁ حداقل آلودگی زیست محیطی را ایجاد کند.
⦁ هزینه نگهداری و راهبری سیستم حداقل باشد.
⦁ تا حد امکان مستقل باشد.
⦁ به نمای شهری لطمه نزند.
⦁ نصب و راه اندازی آنها طبق ⦁ مقررات ملی ساختمان ایران مجاز باشد.
⦁ نقشه معماری، تعداد طبقات و منطقه احداث در انتخاب سیستم مد نظر گرفته شود.
⦁ محصولی از یک برند معتبر باشد.
⦁ شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات دارای سابقه خوبی در ارائه‌ی گارانتی و خدمات پس از فروش باشد

مقالات

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن ابزارک
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه