3 مرداد, 1398

مصرف برق آبگرمکن برقی

مصرف برق آبگرمکن های برقی چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم شما را با میزان مصرف برق انواع مختلف آبگرمکن های برقی آشنا کنیم. آبگرمکن های برقی با جایگزین کردن انرژی برق به جای انرژی گاز و سوخت های فسیلی، محدودیت هایی اعم از عدم وجود گاز شهری و یا محدودیت فضا یا لوله کشی را حذف می کنند.

آبگرمکن های برقی از نظر منبع گرمایش به دو دسته کلی تقسیم میشوند: مخزن دار و بدون مخزن(زود جوش). یکی از سوال هایی که همیشه از سوی مشتریان مطرح میشود٬ میزان مصرف برق این آبگرمکن ها و مقایسه ی آنها با یکدیگر است.

آبگرمکن های برقی بدون مخزن یا زود جوش نسبت به مدل های مخزن دار بسیار مقرون به صرفه هستند. علت این مساله لحظه ای بودن این دستگاه هاست. سیستم های زود جوش در طول شبانه روز خاموش هستند و فقط زمانی که شیر آب گرم باز شود٬ روشن شده و شروع به کار میکنند و به سرعت آب را گرم میکنند. به خاطر همین ویژگی این دستگاه ها مصرف برق را کاهش داده و باعث صرفه جویی در انرژی میشوند.

در ادامه با ذکر یک مثال تفاوت مصرف برق آبگرمکن های بدون مخزن و آبگرمکن های برقی مخزن دار روشن میشود.

مقایسه انرژی مصرفی آبگرمکن بدون مخزن تکفاز STIEBEL ELTRON با سیستم مخزن دار برای گرم کردن 120 لیتر آب

داده های مورد استفاده و فرضیات:

  •  درجه حرارت آب سرد : 15 °C
  • عملکرد شیر روشویی : 6 لیتر در دقیقه
  • حرجه حرارت آب گرم : 43 °C
  • درجه حرارت آب جوش : 60 °C (مورد نیاز برای ذخیره سازی آب در مخزن)

آبگرمکن زود جوش STIEBEL ELTRON

کل زمان مورد نیاز برای گرم کردن آب برای تولید 120 لیتر آب گرم، در 20 دقیقه میباشد و 3.91 کیلووات ساعت انرژی مصرف می شود.

کل انرژی مصرف شده در هر روز برای فراهم آوردن 120 لیتر آب گرم = 3.91 کیلووات ساعت

سیستم مخزن دار با حجم ذخیره سازی 80 لیتری ( با تلفات حرارتی )

همانگونه که گفته شد، آب در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد باید در مخزن نگهداری شود.

برای گرم کردن ۸۰ لیتر آب از ۱۵ درجه سانتی گراد به ۶۰ درجه سانتی گراد، ۴٫۱۹ کیلووات ساعت انرژی لازم می باشد. بعد از مخلوط شدن این آب گرم با آب سرد در نقطه ای که استفاده می شوند ، آب با دمای ۴۳ درجه سانتی گراد بدست می آید.

برای به دست آوردن ۱۲۰ لیتر آب گرم ۴۳ درجه سانتی گراد شما به ۷۵ لیتر آب ۶۰ درجه سانتی گراد نیاز دارید از این رو یک مخزن ۸۰ لیتری استفاده می شود)

حداکثر تلفات مجاز حرارتی برای یک مخزن ۸۰ لیتری، ۱٫۶۷ کیلووات ساعت بر ۲۴ ساعت است، بطوریکه مطابق با استاندارد MEPS تنظیم شود.

  • كل انرژی مصرف شده در هر روز برای فراهم آوردن ۱۲۰ لیتر آب گرم با سیستم بدون مخزن = ۳٫۹۱ کیلووات ساعت میباشد.
  • كل انرژی مصرف شده در هر روز برای فراهم آوردن ۱۲۰ لیتر آب گرم با سیستم مخزن دار با محاسبه تلفات حرارتی = 5.58 کیلووات ساعت انرژی میباشد.

هزینه مصرف برق هر کیلو وات ۱۰۰۰ ریال

  • سیستم آبگرمکن بدون مخزن ۳٫۹۰ کیلووات ساعت ۳٫۹۰۰ در روز
  • سیستم مخزن دار ۸۰ لیتری، ۵٫۵۸ کیلووات ساعت، 5580 ریال در روز

هزینه های جاری با آبگرمکن بدون مخزن STIEBEL ELTRON

۷۰ درصد هزینه های سیستم های مخزن دار خواهد بود. ارقام فوق بر اساس یک تعرفه کلی ۱۰۰۰ ریال در هر کیلووات ساعت محاسبه شده است. ارقام فوق بر اساس حجم تقاضا که در حدود ۱۲۰ لیتر در روز در ۴۳ درجه سانتی گراد می باشد، محاسبه شدند.

بنابراین، آبگرمکن بدون مخزن STIEBEL به مراتب مزایای بیشتری دارد، به عنوان مثال، بر خلاف سیستم های ذخیره ساز انرژی (مخزن دار) از جمله گازی، خورشیدی و برقی، تلفات حرارتی که در طی رساندن دمای آب به ۶۰ درجه سانتی گراد بدست می آید در آبگرمکن بدون مخزن STIEBEL مشاهده نمی شود، همچنین هیچ ضرر و زیان حاصل از انبساط آب گرم که موجب هدر رفت آن شود، وجود ندارد. این تلفات می تواند بیش از صد و حتی هزار لیتر آب در سال برسد. آبگرمکن بدون مخزن STIEBEL یک نصب و راه اندازی آسان تر بدون نیاز به شیر اطمینان ، آبگذر(درین)، دودکش یا تهویه می باشد.

مقایسه انرژی مصرفی آبگرمکن بدون مخزن سه فاز STIEBEL ELTRON با سیستم مخزن دار برای گرم کردن ۲۰۰ لیتر آب

درجه حرارت آب سرد: ۱۵ درجه سانتی گراد برای استفاده از ۲ دوش حمام که هرکدام ۹ لیتر در دقیقه خروجی و با دمای ۴۳ درجه سانتی گراد برای مدت ۱۰ دقیقه باشد، نیازمند ۲۸ درجه افزایش درجه حرارت آب میباشد..

که برای ۲۰ دقیقه زمان كل گرم شدن ۵٫۴ کیلو وات بر ساعت انرژی استفاده می شود.

آشپزخانه ۹ لیتر / دقیقه در دمای ۵۵ درجه، نیازمند ۴۰ درجه افزایش، به مدت ۲ دقیقه که ۲ دقیقه زمان كل گرم شدن برای ۱۸ لیتر آب داغ ، ۰٫۹۷ کیلو وات ساعت انرژی استفاده می شود.

در کل در هر روز = ۶٫۳۷ کیلو وات ساعت انرژی مصرف می شود. این عملیات ۲۰۰ لیتر آب داغ را در روز فراهم می کند.

سیستم مخزن دار با مخزن ذخیره ۲۵۰ لیتری ! ۱۲۵ لیتری

همانطور که گفته شد آب در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد باید در مخزن نگهداری شود. برای گرم کردن ۲۰۰ لیتر آب از ۱۵ درجه سانتی گراد به ۶۰ درجه سانتی گراد، ۱۰٫۴۶ کیلووات بر ساعت انرژی لازم می باشد.

تلفات حرارتی برای دو مدل در صفحه وب سایت راندمان انرژی اعلام شده به مقدار زیر است :

  • تلفات حرارتی مخزن ۲۵۰ لیتری : ۲٫۷۸ کیلو وات/ساعت
  • تلفات حرارتی مخزن ۱۲۵ لیتری: ۲٫۱۵ کیلو وات/ساعت

كل انرژی مورد نیاز برای ایجاد ۲۰۰ لیتر آب گرم، به اضافه تلفات حرارتی:

  • مخزن ۲۵۰ لیتری: ۱۳٫۲۴ کیلو وات ساعت در روز
  • مخزن ۱۲۵ لیتری: ۱۲۶۱ کیلو وات ساعت در روز

مقایسه انرژی مورد نیاز

  • آبگرمکن بدون مخزن استیبل الترون، 6.37 کیلو وات/ساعت ۱۰۰۰X ریال برابر با 6370 ریال در هر روز
  • آبگرمکن مخزن دار ۲۵۰ لیتری : ۱۳.۲۴ کیلو وات ساعت ۱۰۰۰X ریال برابر با ۱۳۲۴۰ در هر روز
  • آبگرمکن مخزن دار مخزن ۱۲۵ لیتری: ۱۲٫۶۱ کیلو وات/ ساعت ۱۰۰۰X ریال برابر با ۱۲٫۶۱۰ ریال در روز

توجه : محاسبات فوق بر مبنای تنظیم آبگرمکن مخزن دار با دمای ۶۰ درجه سانیگراد میباشد و چنانچه با درجه بالاتری تنظیم گردد، تلفات حرارتی به تناسب بیشتر بوده و در نتیجه انرژی مصرفی افزایش خواهد یافت.

ارقام فوق بر اساس یک تعرفه کلی ۱۰۰۰ ریال در هر کیلووات ساعت محاسبه شده است که شامل تعرفه اوج خاموشی که در دسترس است، نمی باشند. انتشار گازهای گلخانه ای که ثابت هستند و اوج تعرفه خاموشی بر روی میزان گازهای گلخانه ای ایجاد شده توسط آب گرم کن های خاص، موثر نمی باشد. توجه داشته باشید که این ارقام بر اساس معیارهای عمومی و شرایط واقعی زندگی ممکن است کمی متفاوت باشند.

مقالات
2 دیدگاه
  1. با سلام من ی ابگرمکن برقی ۱۶ لیتری گرفتم درجه روی ۷۰ تنظیمه بعد از ۵دقیقه استفاده ازمخلوط اب گرم و سرد اب ب سرعت سرد میشه و درجه ب زیر۵۰ میرسه و اب کاملا سرد میشه ایا مشکل تنظیم یا ابگرمکن ضعیفه ؟خودمون نصب کردیم با نمایندگی تماس نگرفتیم بخاطر هزینه نصب

    • با توجه به ظرفیت ۱۵ لیتر و دمای پایین آب ورودی در این فصل، مشکل خاصی به نظر نمی رسد و این شرایط کاملا طبیعی هستش. در واقع نسبت به فصول دیگر گرمایش آب افت بیشتری دارد. با این حال اگر نیاز به اطلاعات بیشتر هست لطفا شماره تماس خود را بفرمایید که مسئول مربوطه تماس بگیرند.
      ویا با شماره 09127692857 تماس حاصل فرمایید.
      با سپاس

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

متن ابزارک
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه